• Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
Üyelik Girişi
Videolar

Yeni Yayımlanan Kitaplar

   

İsmail Haqqi His Life Works and Views
Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI

ibn rüşd (1. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek



ibn rüşd (2. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek




Dini ve felsefi metinler: Yirmibirinci Yüzyılda yeniden okuma, anlama ve algılama

Bayram Ali Çetinkaya(Editör)

Doğu-Batı: İki Dünyanın Buluştuğu Noktada Düşünce Günleri



İzmirli İsmail Hakkı
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



15 TEMMUZ DESTANI
Bayram Ali Çetinkaya
bacetinkaya@hotmail.com
Eğitimin felsefesi, felsefenin eğitimi
18/06/2021


Eğitim sistemi, din, felsefe, ahlâk ve bilimin inşa ettiği bir alandır. Eğitim üzerinde düşünürken bahsi geçen sahaların katkılarını unutmamak gerekmektedir. Zira düşünmek bir açıdan konuşmaktır. Konuşmayı gerçekleştiren kelimelerdir. Bu kelimelerin sayısı arttıkça düşünme kapasitesi genişleyecektir. Konuşmayı sınırlı sayıda kelimelerle gerçekleştirenlerin düşünce dünyaları da o nispette sınırlı ve dar kapsamlı olacaktır. 

Konuşmasını iyi bilmeyen gençler, düşünmeye faaliyetinde geniş bir bakış açısına sahip olamayacaklardır. Dilini yeterince konuşamayanlar, Nurettin Topçu’ya göre, ruhbilim ve felsefeyi anlamakta zorlanırlar. Zira ruhbilim ve felsefe, ancak anlaşılarak okutulmalı ve öğretilmelidir. 

Ruhbilim ve felsefe gibi ahlâk bilgisi de önem arz etmektedir. Ahlâk problemleri, ele alınırken eleştirel bakışla ve tartışarak sorunların çözümü ve tahlili yapılmalıdır. Bununla birlikte ahlâk bilgisi, bütün derslerin içeriğinde yer bulmalıdır. 

Örneğin ahlâkın ekonomi ile ilişkisi bu çerçevede ele alınmalıdır. Ahlâk dersi, maarif sisteminde yer bulurken, Topçu nezdinde, ekonomi dersi de lisede öğrenciye öğretilmelidir. Filozofumuz fizikten ahlâka doğru bir yükselişin köklerinde ekonominin varlığına dikkat çekmektedir: 

 ‘Her Rönesans hareketinde olduğu gibi, lise öğretiminde de fizikten ahlâka doğru cesaretle yükselelim. Ekonomi dünyasında bile düzen varlığının, zamanımızın pek güzel ortaya koyduğu gibi, ancak ahlâk sayesinde kabil olduğunu unutmayalım. Ekonomi de ahlak gibi her lise talebesinin anlayacağı dille öğretilmeye elverişlidir. Ekonomi ahlâkın yoldaşıdır.’ (N. Topçu, Türkiye’nin Maarif Davası, 124-128)

Dine gelince, Topçu’ya göre, hiçbir dönem dinin varlığını yok edemez. Çünkü din ve inanç, insanla vardır ve her devir varlığını devam ettirecektir. Din eğitimi ise, daha çok dikkat isteyen hayatî öneme sahip bir mevzudur. İlimsiz, metotsuz bir din dersi eğitimi mümkün değildir. Nitekim ilimsiz, metotsuz ve sistemsiz bir ders eğitimi ruhlara selamet getirmez. Bundan dolayı öncelikle din eğitiminin zorunlu olarak okutulan bir ders olması gerekmektedir. Bu açıdan Topçu, din dersinin kültür dersine dönüşmemesi için ikazlarda bulunur. 

Tek parti döneminde dinî hakikatlerin kaynağı ve temeli olan felsefe derslerinden ruh ve Allah konularının çıkarılması büyük kayıplara yol açmıştır. Nurettin Topçu bu durumu şöyle anlatır: ‘Allah’ı, O’na götürecek diye de ruhu felsefe tedrisatından dışarı atanlar, dinî hakikatlerin temelini kurutmak istemişlerdir. Bunlar dünyanın hiçbir felsefe okutan müessesesinde yapılmayan suikastı yaptılar.’

Din ve ahlâk eğitimi, bir ülkenin bugünü ve geleceği için hayatî öneme sahip bir mevzudur. Nurettin Topçu için çağın ıstırabı irade ve iman hastalığıdır.  

İnsanı bir makine gibi düşünen anlayışlar ve zihniyetler, mektebi de bir atölye ve laboratuvara dönüştürmeye çalışmaktadırlar. Böylece insan varlığı başka mecralara yöneltilmek istenmektedir. 

Medeniyetler kuran insanoğlu, manevî güçlerin hayata etkin bir şekilde hâkim olmasının mücadelesini vermiştir. Madde üzerine bina edilen ve gücü öne çıkaran uygarlıklar yıkılmayla karşı karşıya kalmışlardır. Ahlâkın, teknik güce, makinaya feda edilmesi sonucunda insanlığın kadîm değerleri yok olmuştur. Zulüm ve baskı, teknik ve makine gücüyle sıradanlaştırılmıştır.

Ahlâkı teminat altına alan kültürdür. Gücü ve kuvvete dayanan emperyalizm ise millî kültürü yok etmenin yöntemlerini geliştirmeye çalışmaktadır. Maarifin temeli oluşturan kültür, millî ve yerlî olma özelliğini yitirince, yeni nesil ve gençlik büyük bir açmazın içine düşmektedir. 

Eğitim sistemi de bilerek veya bilmeyerek fiziği, yani maddeyi, ahlâka önceleyerek gençliğimizi rotasız ve pusulasız bırakmaktadır. Nitekim Topçu bu hususu şu şekilde ifade etmektedir: ‘Amerikan kültür ve zihniyeti, İslâm ruh ve ahlâkını büyük ve ebedî eserlerine musallat olmuştur. Yarım ilim ve yarım ahlâk felaket getirebilir.’ 

İlim, ahlâk, felsefe ve din birbiriyle bir karşıtlık içinde değildir. Manevî yükselişi gerçekleştirecek bu yüce sahalardır. İşte bu noktada filozofumuzun asıl gayemizi ve davamızı hatırlatması önemlidir. Davamız, hakikatin kurtulması, yaşantımıza hâkim olup yön vermesidir. 

Hakikati anlatan ve arayıcısı olmamızı sağlayacak olan maarifimizdir. Hakikat insanı olmak için maddî kültür ve manevî kültür gereklidir. Üstat Topçu’nun ifadesiyle ‘Bizim için madde ihtiyaç, mana iktidardır.’ (TMD, 132-138)

Maddeyi yüceltmeyi ana hedef ve amaç olarak belirleyen pozitif bilim tapılacak kutsal bir inek gibi görülmemelidir. Din ve ahlâk üzerine temellendirilen eğitim sistemi, madde ve manayı birbirinden koparmayarak iman ve iradenin hayatın bütün alanlarına yansımasını gerçekleştirecektir.



371 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

Emin Kişi ve İstikamet - 06/08/2021
Güvenilir mü’minin dili, küfür, lanet, kaba ve çirkin sözden uzaktır. Haya ve edep emin kimsenin şahsiyetini inşa eder.
Minberlere Ruh Veren Usta - 03/08/2021
Abdestli olarak eline aldığı ceviz ağacından üretilmiş kerestelerine şekil verir ve onlara ruh katar.
Güven dili ve hakikat - 29/07/2021
Güvenin olduğu hallerde fitne ve fesat yoktur. Güven zulmü yok eder, zâlimi hareketsiz bırakır.
Zaman ve Ezan - 21/07/2021
Akıllı ve başarılı kimse, ömrünü ve zamanını fayda üzerine kuran kişidir. O bilir ki; zaman, sahip olunan en değerli hazinedir.
İbrahim'in Yakarışı - 21/07/2021
İbrahim’in imtihanları yakarışlarının bir sınavıdır. Her dua ve yakarış İbrahim’i yeni bir imtihan ve mücadeleyle karşı karşıya bırakır.
Zaman ve Ezan - 07/07/2021
Zaman, hızlı geçen bir akıştır/süreçtir. Hız arttıkça zaman azalmaktadır.
Zamanın Kıyameti - 04/07/2021
Ömür, ilim, mal, beden, zamanla doğrudan ilişkilidir. Ömür insana ve varlığa faydalı ise, zaman bereketli geçmiş demektir.
Zamanın değeri(ni ölçmek) - 23/06/2021
Zamanı değerlendirmek, irade ve tercihle gerçekleşmektedir. Dikkat edilmesi gereken husus, her şeyi uygun bir vakitte ve yeri geldiğinde yapmaktır.
Yurt dışına öğrenci göndermek (1) - 18/06/2021
Osmanlı Sultanı II. Mahmut, 1827 yılında Mühendishaneyi genişleterek Bahriye Mühendisini ayırır.
 Devamı
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi2
Bugün Toplam61
Toplam Ziyaret185883
Etkinlikler
YENİ ÇIKAN ESERLER
          


                                 






                                             


                                               
                                                                                        
                                                      
                                                   
     





Yayımlanan Eserler


Sayıların Gizemi ve Tasavvufun Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
İnsan Yayınları


   İlkçağ Felsefesi Tarihi
Bayram Ali Çetinkaya 
İNSAN YAYINLARI









Yitik Bilgi ve Hikmet
Bayram Ali Çetinkaya





İslam Medeniyetinin Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



İrfan ve Hikmet Peygamberi 
Bayram Ali Çetinkaya
   İNSAN YAYINLARI
   



   Şems-Mevlana Dostluğu
     Bayram Ali Çetinkaya
     İNSAN YAYINLARI
      


Medine'den Medeniyete

Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI