• Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
Üyelik Girişi
Videolar

Yeni Yayımlanan Kitaplar

   

İsmail Haqqi His Life Works and Views
Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI

ibn rüşd (1. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek



ibn rüşd (2. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek




Dini ve felsefi metinler: Yirmibirinci Yüzyılda yeniden okuma, anlama ve algılama

Bayram Ali Çetinkaya(Editör)

Doğu-Batı: İki Dünyanın Buluştuğu Noktada Düşünce Günleri



İzmirli İsmail Hakkı
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



15 TEMMUZ DESTANI
Bayram Ali Çetinkaya
bacetinkaya@hotmail.com
Dünyevîleşmenin Sefaleti
09/05/2019


07.05.2019 00:03

 

 

            İnsan, varoluşunun kendisine verdiği hazla, ebedî olmanın özlemini dünyada yaşamayı amaç edinme yanlışlığına düşmektedir. Hakikat kaygısı olmayan için, tüm amaç ve hedef, bu dünyada saklıdır. Ancak dünya hayatı ‘gökten inen yağmur gibidir’. Yağmurun bereketiyle Hakk Tealâ, yeryüzünü mümbit bir bahçeye çevirmektedir. Nihayetinde bu yemyeşil verimli dünyadaki ‘cennet’ bahçeleri, hayatî özelliklerini kaybettiğinde ‘rüzgârın önünde savrulan kuru çöplere’ dönmektedir. Bu noktada dünyada ebedî olma arzusu, yerde ve gökte olan her şeyi halk eden sonsuz kudret sahibi âlemlerin Rabb’ini unutmakla sonuçlanmaktadır.

            Akleden kişi, mal, servet ve çocukların dünya hayatının güzellikleri olduğunu her dâim hatırlar. Geçici olanın ebedî mutluluk vermeyeceğini bilir. Hayırlı ve yararlı işlerin, Rahman’ın katında büyük karşılık göreceğini fehmeder. Aldatıcı dünya hayatı, insanı kendisine çeken cezbedici bir hayalden ibarettir.

            Süslü dünyanın putları, kendisine tapacak köleler ararken, büyük bir aldanışın habercisi olmaktadırlar. Dünyada var olanlar, nihayetinde insan içindir ve onun emrine verilmiştir. Ebedî ahiret yurdunun mekânı/‘tarlası’ dünyadır. Dolayısıyla dünyada bahşedilenlerden kaçarak ruhban hayatını tercih etmek övülen bir hal değildir.

Dünya hayatı, hayırsız ve faydasız bir âlem olarak görülmez. Hayırlı mal ve servet, en yüksek iyiliğin kapılarını açarak marufun yayılmasına hizmet edecektir. Hayırlı malın karşılığı hayırlı amelle sonuçlanır.

            Şer ile kazanılan mal ise, insanın tatmin olmayan hazlarını besler. Hayırlı ve helal olmayan servet, kişileri ve nesilleri ifsat ederek sapkınlığın dünyasına taşır. Hırs ve tamahla dolu bir kalp sahibi kimsenin iştahı, malın bereketini kaçırır. Bundan dolayı dünyevî hazların yerine, vermenin ve paylaşmanın manevî lezzetine tâlip olmak gerekir.

            Servetle kudret sahipliğine soyunan zâlim, dünyevî olanla güç kazandığını zanneden hüsrana uğramış bedbahttan başka birisi değildir. ‘Vadi dolusu altın’ bile, dünyayı mabut edinen insanın gözünü ve gönlünü doyurmaz.

            Servet, yol arkadaşlığı olarak makam ve mevkiye tâlip olmayı sever. Yönetici olmak isteyen hırslı kimse, tüm varlığıyla elde etmeye çalıştığı makamın kölesi olmaktadır. Tâlip olduğu idareciliğin sorumluluğu onu ezer. Bu imkânın sona ermesi, onun için hayatın sonu anlamına gelir.

            Dünyadaki mal ve mülkün gerçek sahibi Hâkimler Hâkimi Allah’tır. Bahçe sahibi iki arkadaşın kıssası (Kehf, 32-44), sonlu (fâni) ile sonsuz (bâki) arasındaki farkı anlatmaktadır. İki üzüm bağı olan adamla, ondan servetçe daha aşağıdaki adamın hikâyeleri dünyevî olanın insanı ebedîleştirmediğini göstermesi açısından büyük öğütler taşımaktadır.

            İki üzüm bağının etrafı, hurma ağaçlarıyla çevrilmiş ve aralarında ekinler bulunan mümbit bir alandır. Yemişleri ve meyveleri o kadar fazla olan bu iki bağın arasında bir ırmak geçmektedir. Bereketli ürünler alan servet sahibi adam, arkadaşına malının ve çocuklarının sayısıyla övünür; ondan daha güçlü olduğunu söyler.

Gurur içinde bağın içine giren dünyaya tapan bu adam, kendisine ait güzel bahçenin hiçbir zaman yok olmayacağını haykırır. Kıyametin varlığını da sorgulayan bağ sahibi, huzur-u İlahîye çıksa bile, bu nimetlerden daha fazlasına sahip olacağını arkadaşına ifade eder. Arkadaşının, kendisine özünü hatırlatmasına ve ikazına kulak vermeyen bağ sahibi, çok zaman geçmeden felaketlerle karşılaşır, elinde olanları kaybeder. Rahman’a eş koşmanın cezasını büyük bir uyarıyla alır.

            Nimet, servet, mal, mülk, hanım ve evlatlar nihayetinde Hakk’ın emanetleridir. Hayrın yolunda hayır için yararlı işlere vesile olmazlarsa, onu veren tekrar geri alır. Yardım ve dostluk Vedud’un (Çok Çok Seven) lütfudur. Ona tâlip olan, mükâfatın en iyisi almış, en büyük servete sahip olmuş olur. En güzel akıbet, başlangıçların ve sonuçların sahibi âlemlerin Rabb’inin verdiği –şükrünü eda edebilecek- sonsuz hediyelere muhatap olmaktır.



672 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

Emin Kişi ve İstikamet - 06/08/2021
Güvenilir mü’minin dili, küfür, lanet, kaba ve çirkin sözden uzaktır. Haya ve edep emin kimsenin şahsiyetini inşa eder.
Minberlere Ruh Veren Usta - 03/08/2021
Abdestli olarak eline aldığı ceviz ağacından üretilmiş kerestelerine şekil verir ve onlara ruh katar.
Güven dili ve hakikat - 29/07/2021
Güvenin olduğu hallerde fitne ve fesat yoktur. Güven zulmü yok eder, zâlimi hareketsiz bırakır.
Zaman ve Ezan - 21/07/2021
Akıllı ve başarılı kimse, ömrünü ve zamanını fayda üzerine kuran kişidir. O bilir ki; zaman, sahip olunan en değerli hazinedir.
İbrahim'in Yakarışı - 21/07/2021
İbrahim’in imtihanları yakarışlarının bir sınavıdır. Her dua ve yakarış İbrahim’i yeni bir imtihan ve mücadeleyle karşı karşıya bırakır.
Zaman ve Ezan - 07/07/2021
Zaman, hızlı geçen bir akıştır/süreçtir. Hız arttıkça zaman azalmaktadır.
Zamanın Kıyameti - 04/07/2021
Ömür, ilim, mal, beden, zamanla doğrudan ilişkilidir. Ömür insana ve varlığa faydalı ise, zaman bereketli geçmiş demektir.
Zamanın değeri(ni ölçmek) - 23/06/2021
Zamanı değerlendirmek, irade ve tercihle gerçekleşmektedir. Dikkat edilmesi gereken husus, her şeyi uygun bir vakitte ve yeri geldiğinde yapmaktır.
Nurettin Topçu ve gençlik (1) - 18/06/2021
On altıncı yüzyıldan başlayan yavaşlama, İslâm dünyası özelinde büyük değişim ve dönüşümlere sebep oldu.
 Devamı
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam114
Toplam Ziyaret148826
Etkinlikler
YENİ ÇIKAN ESERLER
                                               






                                             


                                               
                                                                                        
                                                      
                                                   
     





Yayımlanan Eserler


Sayıların Gizemi ve Tasavvufun Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
İnsan Yayınları


   İlkçağ Felsefesi Tarihi
Bayram Ali Çetinkaya 
İNSAN YAYINLARI









Yitik Bilgi ve Hikmet
Bayram Ali Çetinkaya





İslam Medeniyetinin Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



İrfan ve Hikmet Peygamberi 
Bayram Ali Çetinkaya
   İNSAN YAYINLARI
   



   Şems-Mevlana Dostluğu
     Bayram Ali Çetinkaya
     İNSAN YAYINLARI
      


Medine'den Medeniyete

Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI