• Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
Üyelik Girişi
Videolar

Yeni Yayımlanan Kitaplar

   

İsmail Haqqi His Life Works and Views
Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI

ibn rüşd (1. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek



ibn rüşd (2. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek




Dini ve felsefi metinler: Yirmibirinci Yüzyılda yeniden okuma, anlama ve algılama

Bayram Ali Çetinkaya(Editör)

Doğu-Batı: İki Dünyanın Buluştuğu Noktada Düşünce Günleri



İzmirli İsmail Hakkı
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



15 TEMMUZ DESTANI
Mehmed Zâhid Kotku’da İrfanî Ahlâkın İlkeleri-10 Kemâl ve Olgunluk

            

            Mehmed Zâhid Kotku, kemâli, şekil ve surette aramaz. Ona göre, sakal, bıyık, cübbe, şalvar, sarık gibi şekli görüntüler birer zâhirî kalıptır. Bu kıyafetlerle görünen kimselerin olgunluğu için, kalbin ve gönlün temizliği elzemdir. Bununla birlikte az yemek, az uyumak, az konuşmak ve uzletle birlikte zikrullahı sürdürmek[1], kemâlata ulaştırır. Ayrıca kâmil ve erdemli insanların meşru hizmetlerinde kusur etmemek, onların hallerini örnek almak, Hakk’a yakarış ve niyaz ile iltica etmek matlup olan hareket ve eylemlerdir. Nihayetinde de şöyle dua edip yalvarmak esastır: “Bir göz açıp yumacak kadar da olsa beni bana bırakma ya Râbbi!”[2]diye yalvarmak.[3]

            Kemâlata ulaşmak isteyen bu arzusunu gerçekleştirmek için birtakım vazifeleri yerine getirerek Hakk’ın ve Rasülü’nün (s) yoluna bağlanmalıdır. Kotku, imanın kemâlinin nelerle gerçekleşeceğini şöyle sıralar:

            1.Sünneti seniyyeye bağlanmak.

            2.Bu uğurda her türlü fedakarlıktan kaçınmamak.

            3.Cömertlik, şecaat ve adalette yarış yapmak.

            4.Dünya zevklerine iltifat etmeyerek zühd ve takva sahibi olmak.

            5.Peygamberimize her gün salat ü selam okumak.

            6.Mekruh, müfsit ve haram şeylerden son derece kaçınmak.

            7.Günahlardan kaçmak ve korkmak emanete riayet, vefa ve sadakat İslâm’ın şiarlarına bağlanmak

            8.Emanete riayetsizlik, ahde vefasızlık, hayasızlık ve sadakatsizlik insanın feyzine ve imanın kemâline manidir.

            9.Mübah olan şeylerden günah olmasa da günah olmasa da nefsin arzularına meyletmek dervişana yakışmaz.       Dervişlik demek, nefse muhalefetle birlikte üstadının emrine uyup sözünden dışarı çıkmamaktır. Onun arzularını kendi arzuları üzerine daima tercih etmektir.[4]

            Rehber olacak üstat ve şeyh burada önem arzetmektedir. Hakiki üstatları ve gerçek şeyhleri bulmak bir sorumluluktur.



[1] Mehmed Zâhid Kotku, Mü’minlere Vaazlar, İstanbul 2016, I, 138-143.

[2] Buhari, Edebu’l-Müfred, s.244, r.701.

[3] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, I, 84.

[4] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, I, 103.

  
134 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam110
Toplam Ziyaret149821
Etkinlikler
YENİ ÇIKAN ESERLER
                                               






                                             


                                               
                                                                                        
                                                      
                                                   
     





Yayımlanan Eserler


Sayıların Gizemi ve Tasavvufun Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
İnsan Yayınları


   İlkçağ Felsefesi Tarihi
Bayram Ali Çetinkaya 
İNSAN YAYINLARI









Yitik Bilgi ve Hikmet
Bayram Ali Çetinkaya





İslam Medeniyetinin Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



İrfan ve Hikmet Peygamberi 
Bayram Ali Çetinkaya
   İNSAN YAYINLARI
   



   Şems-Mevlana Dostluğu
     Bayram Ali Çetinkaya
     İNSAN YAYINLARI
      


Medine'den Medeniyete

Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI