• Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
Üyelik Girişi
Videolar

Yeni Yayımlanan Kitaplar

   

İsmail Haqqi His Life Works and Views
Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI

ibn rüşd (1. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek



ibn rüşd (2. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek




Dini ve felsefi metinler: Yirmibirinci Yüzyılda yeniden okuma, anlama ve algılama

Bayram Ali Çetinkaya(Editör)

Doğu-Batı: İki Dünyanın Buluştuğu Noktada Düşünce Günleri



İzmirli İsmail Hakkı
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



15 TEMMUZ DESTANI
Muhafazakârların zihinsel karışıklığı

Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya

30.04.2019 00:01

Yüzyılların getirdiği inanç, değer ve geleneğin temsilcileri olarak muhafazakârların bir kısmı, son onlu yıllarda şaşırtıcı söylem ve eylemlerde bulunmaktadırlar. Burada muhafazakârlıktan maksat, din ve kutsalın öncelenmesi ve önemsenmesidir.

Erdem, değer, bilgelik ve bunların korunması ve savunulması muhafazakârlığın ödev defterinin maddeleridir. Bununla birlikte aile, cemiyet ve devlet muhafazakârların mahrem alanları içerisinde ayrıcalıklı yerlerini korurlar.

Dinin ve kutsalın yaşandığı camilerin ihtiyaç halinde inşaları, kendi sınırları içerisinde anlam kazanmaktadır. Ülkemizin birinci şehri ve Osmanlı’nın payitahtı olan İstanbul’a, daha doğrusu Taksim’e cami yapılıp yapılmaması yirminci yüzyıl Türkiye’sinin siyasileri ve aydınları     arasında uzun ve hararetli tartışmalara sebep olmuştur. Onun akabinde sanat merkezinin yenilenmesi münakaşaları mabet ve kültür merkezi binalarının inşaları gibi konular, ülkenin en önemli tartışma konuları haline dönüşmüştü.

Liberal/seküler ve İslâmcı/muhafazakâr arasındaki bakış açısı farkı, kendi içerisinde tutarlı bir yere oturtulabilir. Ancak bu tartışmanın İslâmî hassasiyetleri öne çıkanlar arasında sürdürülmesi şaşırtıcı ve ilginçtir.

Din ile mesafeli olan siyasetin temsilcilerini, yıllarca mabet üzerinde eleştiriye tabi tutanların, yapılan Çamlıca Camisi’nin suretini tartışıp mahiyetini unutması kafa karışıklığının büyük bir belirtisi olarak gözükmektedir.

Yine ‘kılıç hakkı’ olarak düşünülüp mabede çevrilen Ayasofya Camisi’nin onlarca yıldır müze statüsüne mahkûm edilmesi, bu anlamda iman ve vatan olgularını daha çok önemseyen kitleler için ‘iç burukluğu’na neden olmaktadır. Az sayıda da olsa, yine bir kısım ‘genç İslâmcı’nın, Ayasofya’nın cami olarak değil de, müze olarak kalmasını savunması, zihinsel karışıklığın ulaştığı boyutları göstermesi açısından dikkat çekicidir.

Endülüs Müslümanlarının muhteşem yadigârı ve mirası olan Kurtuba Ulu Camii’nin, katedrale dönüştürülmesi, ağır bir yaranın açılmasına sebep olmuştu. Bugün ziyaretine giden Müslüman nesli, zincirler içerisinde mahzun ve mahkûm olarak karşılayan muhteşem sanat eseri Ulu Camii, içerisinde kısa bir sûre ve duanın duvarlarında yankılanmasına asla izin verilmeyen bir hapishaneye dönüşmemiş midir?

Ayasofya’nın kilise özelliğinin veya müze özelliğinin devamını savunan zihni karışık muhafazakâr yarı aydın İslâmcıların aklı, Kurtuba Ulu Camisi’ni gördüğünde niçin karışmaz?

Medeniyetimizin ihyâsında önemli bir yer tutan medinede/şehirde üç mekân vardır: Cami, pazar ve okul. İslâm Peygamberi (s), Mekke’den Medine’ye geldiğinde ilk yaptıkları; mabet, etrafında okul ve alternatif bir Müslüman pazarın inşasıdır.

Okul, mektep ve medrese, hâsılı ilim ocakları bu anlamda İslâm medeniyetinin en önemli ayağını temsil etmektedir. Son yıllarda erkeklerin eğitiminin yanında kızların da eğitimlerinin gittikçe önem kazanmasını sevindirici bir gelişme olarak görmek gereklidir. Hatta bu anlamda kızların başarı grafiğinin, erkeklerden yüksek bir seviyeye çıkması olumlu bir gelişme olarak değerlendirilmelidir.

Genel eğitim içerisinde, din eğitimi bir alan olarak daha ilmî ve sistematik temellere oturtulmaya çalışılmaktadır. Ancak burada bir kısım muhafazakârların din eğitiminde erkek ve kadınların imkân nispetinde ayrı sınıflarda okuma taleplerine karşı, dogmatik bir tavır içerisinde ‘bunun bir sapmaya sebebiyet vereceği’ iddiaları, geleneksel kodları güçlü olan kesimlerce garip bir şekilde görülmektedir.

Aslında kız çocuklarının kızlarla okumasını talep eden ailelerin de istekleri karşılanmış olup, kızlarını bu gerekçeyle okullara göndermemesinin önüne geçilebilir. Günümüzde Batı’da da (ABD), Doğu’da da (Japonya) ayrı kız lise ve üniversitelerin bulunması göz önüne alındığında, ayrı eğitim alma taleplerini makul bir zemine oturmakta büyük faydalar olacaktır.

Hâsılı, acaba muhafazakârların cüz’î bir kısmının belirtilen hususlardaki pozitivist seküler taleplerini, kutsalın dünyevîşlemesinin belirtileri olarak görmek mi gerekmektedir?

  
315 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam113
Toplam Ziyaret149356
Etkinlikler
YENİ ÇIKAN ESERLER
                                               






                                             


                                               
                                                                                        
                                                      
                                                   
     





Yayımlanan Eserler


Sayıların Gizemi ve Tasavvufun Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
İnsan Yayınları


   İlkçağ Felsefesi Tarihi
Bayram Ali Çetinkaya 
İNSAN YAYINLARI









Yitik Bilgi ve Hikmet
Bayram Ali Çetinkaya





İslam Medeniyetinin Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



İrfan ve Hikmet Peygamberi 
Bayram Ali Çetinkaya
   İNSAN YAYINLARI
   



   Şems-Mevlana Dostluğu
     Bayram Ali Çetinkaya
     İNSAN YAYINLARI
      


Medine'den Medeniyete

Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI