• Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
Üyelik Girişi
Videolar

Yeni Yayımlanan Kitaplar

   

İsmail Haqqi His Life Works and Views
Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI

ibn rüşd (1. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek



ibn rüşd (2. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek




Dini ve felsefi metinler: Yirmibirinci Yüzyılda yeniden okuma, anlama ve algılama

Bayram Ali Çetinkaya(Editör)

Doğu-Batı: İki Dünyanın Buluştuğu Noktada Düşünce Günleri



İzmirli İsmail Hakkı
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



15 TEMMUZ DESTANI
Eski Zamanlarda Saç Tıraşı-3

 

 

Babam, ilk ve ortaokulda okurken, kendilerine saç kontrolü yapıldığında, okulun bir başöğretmeni bulunduğunu, bunun kontrolleri yaptığını söylemektedir. Yaptığı kontrollerde başöğretmenin, saçı uzun olan öğrencilerin, bir tür cezalandırıcı yöntem olarak saçlarının ortasını makine veya makasla uzun bir yol gibi kestiğinden bahsetmektedir.

Eski zamanlarda, bazı fakir öğrencilerin evlerinde tıraş makinası bulunmadığı için saçları babaları tarafından koyun kırkma aletiyle (Makas, kırklık) ile kesilir. Ağzı düzgün olmadığı için, koyun kırkma aleti, saçların dalga dalga biçimsiz bir şekilde kesilmesine sebep olurdu.

            Okula gelemeyenler için de saç kesimi, tepesi /üstü olduğu gibi bırakılır. Öbür tarafları ‘sıfır’a   vurulurdu.  Bu saç kesimi, ya güneşten korunmak içindi veya adet öyleydi. Ama yine de göze kötü gözükmezdi.

            Babamın anlattığına göre, okullardaki uzun saça karşı olan tepki, aslında bitle savaşın bir parçasıydı. Zira, bit insanlara zarar vermiş, bizden öncekiler bitle ciddi bir mücadele yapmışlardı.

            Okuldaki hocalar, sınıfta saç kontrolünü yaparlar, uzun olanları acımadan biçimsiz bir şekilde keserler, çocukları rezil ederlerdi. Zira bit salgını olduğu için, belki şık olmayan bu tür uygulamalarla çocukların hastalanıp kırılmalarının önüne geçilirdi.

            Dedemin, uzun saça ve saçlılara karşı alerjik tavrı, sadece kendi evi içiyle sınırlı kalmaz, yakın akraba çocukları için de geçerli olurdu.

Bir defasında Dedem, akrabalarının bulunduğu Cihanbeyli’ye gider. Tuz gölüne yakın bir köyde bir eve misafir olurlar. Evin sahibinin iki çocuğu vardır. Bunlardan birisinin saçı uzundur.

Küçüğünün saçı uzunken, büyüğünün saçı normaldir.  Babam’ın naklettiğine göre saçı uzun olanı, adeta kız gibi görünüyordu. Dedem hemen harekete geçer: “Bana bir makine getirin” der. Saç makinesi gelir, Dedem, uzun saçlı olan çocuğun saçını, bağırta bağırta keser, sıfıra verir. Saçı dipten kesilen çocuk, sonra diğer arkadaşlarının yanına gider. Arkadaşları, saçı iyice kesilmiş çocuğun tıraşını beğenirler, onlar da hepsi birlikte saçlarını dipten tıraş ettirirler.

            Dedem, büyüdüklerinde çocukların saçını, artık kendisi tıraş etmezdi. Ancak küçük çocukların saçlarını sırasıyla tıraş ederdi.

            Bazen bu çocukların yaramazlıkları olurdu. Özellikle 1945-50 yılları arasında doğan çocuklar, bir Cuma günü yaylada bir araya gelirler. Büyükler, Cuma olduğu için, köydeki camide namazlarını kılmaya giderler.

İçlerinde babamın da bulunduğu yedi sekiz çocuk, hoş olman bir yaramazlık yapar. İri bir eşek vardır, yaylada. Çukurda, ovanın içinde kalan yayladaki sandıklı arabayı (pulluk tarım aleti), çocuklar, bu eşeğe bağlayarak tepeye çıkarırlar.

Yaylaya inen yoldan aşağıya doğru eşeğin bağlı olduğu sandıklı araba (Pulluk), eşeğe bağlı olduğu için onun arkasına, ayaklarına vurur. Yaramazlığı yaparlarken, çocukları bu hal üzerine, köyden Cuma namazından gelen büyükler görür. Tabii ki, bunun bir yaptırımı olmadır. Böylece büyükler, bu yaramazlığı yapanları, hayatlarında hiç unutamayacakları bir cezayla cezalandırırlar.

            İşte Dedem, orada bulunan erkek çocuklarını, belli aralıklarla sırayla kendi makinasıyla tıraş ederdi. Dedemin tıraş yapmaya alışkın olması, muhtemelen koyunları kırkmasıyla gelişmiş olabilir.   

  
784 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam186
Toplam Ziyaret146270
Etkinlikler
YENİ ÇIKAN ESERLER
                                               






                                             


                                               
                                                                                        
                                                      
                                                   
     





Yayımlanan Eserler


Sayıların Gizemi ve Tasavvufun Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
İnsan Yayınları


   İlkçağ Felsefesi Tarihi
Bayram Ali Çetinkaya 
İNSAN YAYINLARI









Yitik Bilgi ve Hikmet
Bayram Ali Çetinkaya





İslam Medeniyetinin Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



İrfan ve Hikmet Peygamberi 
Bayram Ali Çetinkaya
   İNSAN YAYINLARI
   



   Şems-Mevlana Dostluğu
     Bayram Ali Çetinkaya
     İNSAN YAYINLARI
      


Medine'den Medeniyete

Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI